logologo
  • Úvod
  • Služby
  • Znalecká praxe
  • Metody oceňování
  • Ceny služeb
  • Kontakt
logologo
  • Úvod
  • Služby
  • Znalecká praxe
  • Metody oceňování
  • Ceny služeb
  • Kontakt
logologo
  • Úvod
  • Služby
  • Znalecká praxe
  • Metody oceňování
  • Ceny služeb
  • Kontakt
logologo
  • Úvod
  • Služby
  • Znalecká praxe
  • Metody oceňování
  • Ceny služeb
  • Kontakt
logologo
  • Úvod
  • Služby
  • Znalecká praxe
  • Metody oceňování
  • Ceny služeb
  • Kontakt
logologo
  • Úvod
  • Služby
  • Znalecká praxe
  • Metody oceňování
  • Ceny služeb
  • Kontakt
  • Úvod
  • Služby
  • Znalecká praxe
  • Metody oceňování
  • Ceny služeb
  • Kontakt

METODY OCEŇOVÁNÍ MAJETKU

Pro ocenění majetku obecně, tedy také pro ocenění podniků jako celku i jeho částí, obchodních podílů či akcií, se obvykle používají 3 základní druhy metod:

Výnosové metody

Výnosové metody odhadují hodnotu podniku na principu současné hodnoty budoucích užitků, které poplynou po datu ocenění držiteli kapitálu investovaného v podniku. Současná hodnota užitků je pomocí diskontování nebo kapitalizace propočtena k datu ocenění.

Nejčastěji používanými metodami je metoda diskontovaných peněžních toků, metoda kapitalizovaných čistých výnosů (tj. upravených zisků) a metoda ekonomické přidané hodnoty. Obvykle nejpoužívanější výnosovou metodou je metoda diskontovaných peněžních toků, která může být konstruována v řadě variant.

Nejběžnější variantou je metoda DCF entity. Volné peněžní toky u této metody představují peněžní toky, které jsou k dispozici vlastníkům a věřitelům, poskytujícím úročený cizí kapitál, a diskontní míra je stanovena na úrovni průměrných vážených nákladů kapitálu.

Metody tržní a tržně porovnávací

Metody zahrnuté do této skupiny odvozují hodnotu podniku přímo z dat o hodnotách na trhu. Trhem se přitom rozumí především trh s podniky, s vlastnickými podíly v podnicích a kapitálový trh. Ocenění podniku je přitom možné odvodit buď přímo z dat o oceňovaném podniku (například pomocí tržní kapitalizace), nebo častěji pomocí porovnání se srovnatelnými podniky.

Nejčastějšími metodami tržního porovnání je metoda srovnatelných transakcí, vycházející z dat o prodejích celých podniků nebo většinových vlastnických podílů, a metoda srovnatelných podniků, jejímž základem jsou data o cenách akcií na kapitálovém trhu. 

Metody tržního porovnání jsou založeny na použití násobitelů, které představují poměr mezi tržní hodnotou (resp. cenou) kapitálu (podniku jako celku, obchodního podílu či jednotlivých akcií) a vybranou vztahovou veličinou, kterou obvykle bývá hodnota EBITDA, zisk po zdanění, tržby, účetní hodnota vlastního kapitálu.

Majetkové metody

Základním principem majetkových metod je ocenění jednotlivých majetkových položek podniku a hodnotu podniku brutto pak tvoří součet hodnot těchto jednotlivých identifikovatelných majetkových položek. Hodnotu netto pak získáme odečtením všech závazků, které připadají v úvahu. Vymezení majetku a závazků vychází z aktiv a pasiv uvedených v účetnictví, ale mohou zahrnovat i další relevantní položky, které v účetnictví z různých důvodů vykazované nejsou.

Nejběžnější majetkovou metodou je ocenění na základě nákladového přístupu na bázi reprodukčních cen, jehož výsledkem je substanční hodnota podniku v užším slova smyslu (neplná či úplná). Úplná substanční hodnota podniku na rozdíl od neúplné zahrnuje též ocenění veškerých nehmotných složek podnikového majetku. 

V případě předpokládané ukončení činnosti podniku a rozprodeje jeho majetku po částech se využívá metoda likvidační hodnoty podniku. Ocenění touto metodou je založené na základě výnosového přístupu, který vychází z příjmu z prodeje jednotlivých majetkových položek podniku, se zohledněním úhrady veškerých závazků. Likvidační hodnota podniku také představuje jeho minimální tržní hodnotu.

KANCELÁŘ Škroupova 957/4 Hradec Králové

E-MAIL horak@cpznalec.cz

TEL 602 402 407

Zásady cookies | Ochrana osobních údajů | © 2025 Ing. Vladimír Horák

Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preference
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}